Gijs van Lennep - beschermheer van de HARC

 

De HARC is trots dat we één van Nederlands beroemdste coureurs, tweevoudig Le Mans-winnaar Gijs van Lennep, als beschermheer hebben.

Zijn eerste races reed Gijs van Lennep in een oude VW Kever. Zijn rijden viel op en daarom werd hij al snel geselecteerd voor het Racing Team Holland. Dat opende deuren, zowel in de éénzitters als in de sportwagenracerij. In de Formule 1 was Gijs vier jaar actief en behaalde hij 2 WK-punten. Hij werd bovendien in 1972 Europees kampioen in de Formule 5000. In de sportwagenracerij was Racing team Holland actief met Porsches. Gijs werd opgemerkt en al in 1967 reed hij enkele races voor het fabrieksteam. Le Mans bleef echter lange tijd een droom. In 1970 kreeg hij eindelijk zijn kans als vaste rijder van het Finse AAW team. Van Lennep kwalificeerde de brute Porsche 917 als 11e. Tijdens de drijfnatte race maakte hij indruk, om 10 uur ’s avonds lagen ze derde algemeen. Helaas gleed zijn teammaat David Piper toen van de baan, maar bij Porsche hadden ze het nu begrepen. In 1971 vormde Van Lennep een team met Helmut Marko in een fabrieks-917. Zij wonnen de race met een afgelegde afstand van 5335 kilometer, een record dat pas in 2010 zou sneuvelen. Gijs boekte nog vele successen met Porsches. Met Herbert Müller won hij de Targa Florio en reed hij tweemaal Le Mans. In 1973 was de opdracht om zo hard mogelijk te rijden om de prototype 911 RSR tot het uiterste te testen. Hij bleek niet stuk te krijgen, ze finishten als vierde. In 1974 werden ze zelfs tweede in hun aangepaste 911, en dat terwijl ze vijf uur lang alleen in de vierde versnelling hadden gereden. 1975 was weer een mooi jaar met een overwinning in de GT-klasse en de vijfde plaats algemeen. Het had Gijs’ laatste Le Mans zullen zijn, maar Porsche stelde voor het nog één keer te doen, samen met Jacky Ickx. Hoe dat afliep is bekend, in 1976 trad Gijs toe tot het selecte groepje van multiple winnaars toen hij samen met Ickx opnieuw de hoogste trede van het podium mocht beklimmen. Ook als ex-coureur bleef Gijs van Lennep actief in de autosport, onder andere als coördinator van de VW Golf GTI Cup. Daarnaast was hij een gewild instructeur, hij heeft duizenden mensen lesgegeven in wagenbeheersing tijdens de Audi quattro en Porsche Driving Experiences. Vandaag de dag is hij nog steeds een enthousiast ambassadeur van de autosport.

Vrienden van de HARC

Naast het feit dat we voor de breedtesport racebanden volgens specificaties laten produceren treden we op als vaste bandenleverancier bij het NK 82-90 van de HARC. Daar rijden alle deelnemers met de Toyo R888-R, een semi-slick die erom bekend staat dat hij heel lang zijn grip behoudt. Als je slim wisselt, kun je er één of zelfs twee raceweekenden mee vooruit. We bieden bandenservice op al deze evenementen en een webshop om snel te bestellen, waarbij we de prijzen laag houden.
Ik ben opgegroeid in Zandvoort en heb in het verleden met een BMW E30 geracet. Nu staat net mijn Opel Ascona B uit 1979 klaar, die ik wellicht in de competitie bij de HARC ga inzetten. De sympathieke mensen, de leuke evenementen met gezellige deelnemers en een variëteit aan mooie auto’s spreken me erg aan. Ook het contact met betrekking tot het leveren van banden verloopt heel prettig.
“Ontwikkeling van woningen, bedrijfspanden, hotels en andere recreatieve accommodaties, daar ligt onze kern. Soms nemen we onvoltooide projecten over en maken die dan af, zoals een resort in Indonesië of een recreatiepark in Toulouse. Daarnaast richten we ons op herontwikkeling, veelal in combinatie met herbestemming, zoals het ombouwen van kantoorpanden naar appartementencomplexen. Dat lost enerzijds de leegstand en anderzijds het woningentekort op.”

“Oorspronkelijk kom ik uit de autowereld. Met ons vroegere garagebedrijf Motor Meyer in Amsterdam hebben we in de jaren zeventig Formule Ford gesponsord en zijn we kortstondig aan het HB Formule 1-team verbonden geweest. Voor die tijd racete ik met een oude Mini, daarna nooit meer. Ik vind het nu vooral leuk om via mijn connecties bij de HARC betrokken te blijven bij de autosport.”
“De geschiedenis van onze onderneming gaat meer dan 150 jaar terug. Vandaag de dag produceren we wereldwijd jaarlijks circa 750 betonnen weegbruggen voor de industrie, waarbij we in Nederland marktleider zijn. In Frankrijk vindt de fabricage plaats van onder meer krachtopnemers, vloer- en andere weegschalen, bijvoorbeeld voor laboratoria. Leuk om te weten: wij hebben de weegschaal geleverd voor het controleren van racewagens door de technische commissies op Circuit Zandvoort.”

“In 1996 werd ik lid van de HARC, een heel enthousiaste club die klassiekers van alle merken toelaat. Jarenlang ben ik er als vrijwilliger actief geweest. Het echte racen komt er bij mij niet van, maar ik vermaak me uitstekend tijdens de Vrij Rijden-dagen met mijn Alfetta uit 1980. Hoewel ik mezelf een echte Alfa Romeo-gek mag noemen, houd ik ook bijzonder van Lancia’s en Fiats.”
Als familiebedrijf en groot verzekeringskantoor, opgericht in 1946, richtten wij ons als één van de eerste in Nederland op polissen voor pleziervaartuigen en klassieke voertuigen. Gepassioneerde medewerkers hebben hierin een verregaande expertise en we treden veelvuldig in contact met de doelgroepen via aanwezigheid op beurzen. Verder bieden wij als intermediair met volmacht alle mogelijke verzekeringsproducten aan, met een werkwijze waarin persoonlijk advies centraal staat.
De liefde voor klassiekers zat er al vroeg in, aangewakkerd vanuit mijn vader. Mijn vrouw en ik rijden rally’s met een Jaguar Mk II, een Vanden Plas Princess en een Morgan, bovendien komt zij weleens op het circuit tijdens een HARC-dag. We hebben al tientallen jaren een uitstekend contact met deze organisatie, waar we bestaande en nieuwe relaties ontmoeten, allemaal met dezelfde passie.
Sinds 1996 organiseren wij grootschalige, thematisch ingestelde auto-evenementen. Inmiddels zijn er dat zo’n twintig per jaar, waarvan ongeveer de helft zich afspeelt op de circuits in Zandvoort en Assen, aangevuld met indoor en andere locaties. Het concept houdt in dat wij petrolheads bij elkaar brengen en de eigenaren van bijzondere auto’s op een voetstuk plaatsen. Qua planning kunnen we flexibel schakelen, zeker doordat we met onze database een doelgroep van 150.000 mensen bereiken.”

Vanwege de drukke evenementenkalender kom ik zelf niet aan racen toe, maar ik heb een voorliefde voor klassieke auto’s en veel respect voor mensen die er de competitie mee aangaan. Samen met de HARC organiseren wij de Historic Zandvoort Trophy, waarbij we elkaar qua invulling van het weekend versterken. Deze club voorziet al tientallen jaren in een behoefte, dat bewijst het hoge ledental wel.
Bijzondere Amerikaanse auto’s, zoals muscle cars, sportwagens en iconische klassiekers, daar houden wij ons mee bezig. Dat doen we in de meest brede zin, van in- en verkoop tot onderhoud, reparatie, tuning, customizing, racepreparatie, onderdelen en extreme projecten. We voeren het dealerschap van Factory Five Racing, een bedrijf dat assemblagekits levert van onder andere Shelby’s Cobra en Daytona. Steeds populairder worden restomods: oldtimers met onderhuids moderne techniek. 
Van vroeger uit al bezoeken mijn vader en ik veel historische races, waar je de autosport ten volle beleeft, met alle geuren en geluiden die erbij horen. Met de HARC kwamen we in contact toen we een partner zochten om in de nabije toekomst handen en voeten te geven aan ons idee van de Replica Race Series. We hebben al meer evenementen met deze club gedaan en telkens proef je de passie.
Als specialist in de ICT-sector houden wij ons bezig met het koppelen van softwaresystemen, inclusief de integratie van berichtenverkeer en het verzamelen van big data, wat heel actueel is. Daarbij bieden we oplossingen die in de cloud draaien. Zo zorgen wij bijvoorbeeld voor de techniek achter een app waarmee iemand meerdere producten van één aanbieder afneemt. We werken veel voor onder andere energieleveranciers, banken, productiebedrijven, transport en infrastructuur.
Een vriend van mij introduceerde me bij de HARC. In het verleden ging ik regelmatig naar historische races in Zandvoort kijken, vanuit een diepgewortelde liefde voor klassieke auto’s. Met mijn eigen oldtimers heb ik wel eens aan het vrij rijden deelgenomen, maar dat schiet er de laatste tijd bij in. Eerlijk gezegd ben ik niet zo’n circuittijger, ik besteed mijn tijd vooral graag aan restauratieprojecten.
Met waardecreatie als uitgangspunt zorgen wij ervoor dat het bedrijf van onze klant te allen tijde in de beste vorm verkeert, bijvoorbeeld voor verkoop of het aantrekken van vreemd vermogen. Daartoe nemen we zeven factoren onder de loep, die elkaar bij verandering beïnvloeden: strategie, cultuur, structuur, medewerkers, managementstijl, middelen en processen. We richten ons op het MKB en combineren onze expertises op het gebied van financiën, bedrijfskundige zaken en menselijk gedrag.
In de autosport hangt presteren ook af van het verbinden en optimaliseren van een aantal factoren. Los daarvan trekken oude racewagens mij bijzonder en biedt de HARC een geweldige opzet om liefde voor de racerij en het netwerken tussen partners te combineren. Zelf aan wedstrijden deelnemen ambieer ik niet direct, maar ik doe graag mee aan evenementen om mijn rijkunsten te verbeteren.
Sinds 1887 ontwikkelt en levert Millers Oils geavanceerde smeermiddelen en brandstofbehandelingen voor klassieke personen-, bedrijfs- en raceauto’s, die wij vertegenwoordigen in de Benelux. Speciaal voor zwaarbelaste motoren adviseren experts onze oliën met nanotechnologie uit eigen laboratorium. Deze vermindert de wrijving en de slijtage, terwijl de prestaties stijgen. Voor straatgebruik verkopen we watervrije koelvloeistof van Evans, die de druk verlaagt en het kookpunt verhoogt.
Het gaat er zoveel leuker aan toe in de historische racerij, waar mensen met een gentlemen-instelling strijden en vaak ook klassiekers voor op straat bezitten. Ik heb de HARC benaderd voor een partnerschap en nu sponsoren wij het NK 82-90, bovendien krijgen alle leden een kortingscode voor onze webshop. Interessant voor hen is de gecombineerde ethanolkiller met octaan-booster en loodvervanger.
Vanuit passie houd ik me sinds 2017 dagelijks bezig met auto’s die mensen raken, gebouwd met een missie: sportief gebruik in races of rally’s. Ik verkoop ze in consignatie en voer zoekopdrachten uit, inclusief aankoopkeuring ter plaatse en transport. Daarbij benut ik mijn wereldwijde netwerk, dat ik in dertig jaar tijd heb opgebouwd. Zo kom ik ook off-market veel interessants tegen. Naast old- en youngtimers ligt de focus op competitie-GT’s uit de periode 1995 tot 2015, nu al ingezet in historische racerij.”

“Al sinds ik in 1987 begon met historisch racen in een Mini Cooper S ben ik HARC-lid. Tegenwoordig kies ik een paar paar aansprekende evenementen per jaar uit en rijd dan met onder andere een Chevrolet Corvette C3 en een Morgan Plus 4. Bij de Vrienden van de HARC zie ik volop kansen om te netwerken en een doelgroep te bereiken van mensen die echt een missie hebben met snelle machines uit het verleden.
In de rol van bemiddelaar huren wij appartementen in het hogere segment aan, gemiddeld zeventig à tachtig per jaar, vooral voor expats en bedrijven. Verder regelen we de verhuur van circa 120 appartementen ten behoeve van eigenaren, inclusief technisch en financieel beheer. Ook met ontwikkeling, aan- en verkoop houden we ons bezig. We concentreren ons op de regio Amsterdam, werken strikt binnen de wettelijke normen en besteden veel aandacht aan persoonlijk contact.
Eigenlijk ben ik erin geluisd. Op uitnodiging mocht ik mee naar de HARC, om bij een team te helpen. Voor ik het wist kwam de vraag of ik bij het bestuur wilde en inmiddels vervul ik onder andere de rol van algemeen bestuurslid en evenementencoördinator. Eind 2016 stond ik aan de wieg van het NK 82-90, waarin ik zelf ook meerijd. De klasse trekt veel jongere generaties naar de historische autosport.
Al sinds de start van ons bureau in 1987 voeren wij een grote diversiteit aan opdrachten uit, van villa’s in Nederland en België tot bedrijfspanden en andere bijzonder gebouwen, zoals in dierentuin Artis. Ook het realiseren van restauratieplannen voor Rijksmonumenten behoort tot onze specialiteiten, rekening houdend met (comfort)eisen van de opdrachtgever. Hoe complexer de opgave, hoe meer wij in ons element raken en uitgedaagd worden om een inventieve oplossing op maat te bedenken. 
Al heel lang race ik historisch, eerst met Alfa Romeo’s, later vooral met Porsches. Ik houd van tastbare mechanische techniek; in die samenhang tussen vorm en functie ligt een link met mijn vakgebied. Bij de HARC, waar ik als vicevoorzitter en PR-coördinator in het bestuur zit, ontmoet je mensen met zeer verschillende achtergronden en toch allemaal dezelfde interesse. Dat zorgt voor saamhorigheid.
Met hart en ziel runnen mijn vader en ik ons familiebedrijf in old- en youngtimers, in Europa één van de grootste, met een voorraad en een jaarlijkse doorloop van zo’n 400 klassiekers. Zo’n zestig procent daarvan vindt zijn weg naar buitenlandse klanten, die vaak op afstand via e-mail of telefoon hun keuze maken. Als autofielen in de breedste zin des woords worden wij net zo gelukkig van een Ferrari als een Fiatje. We kopen en verkopen wat we zelf leuk vinden en dat zorgt voor een heel gemêleerd aanbod.
Houd je van klassiekers, dan ligt autosport in het verlengde, sowieso vanwege de belangrijke rol in de geschiedenis van veel merken. Zelf beperken we ons tot de Mille Miglia, maar we ondersteunen graag de HARC, een autoriteit in de historische racerij. Het is een organisatie die zich bekommert om het mobiele erfgoed, dat wij moeten behouden voor de huidige en volgende generatie.
De basis ligt in systeem- en netwerkbeheer, maar van daaruit bieden we vandaag de dag complete ICT-oplossingen van A tot Z, bijvoorbeeld integratie van, intercom- en camerasystemen en andere vormen van toegangscontrole. We focussen ons op het MKB in een grote variëteit aan bedrijfstakken, waarbij we de nieuwste technieken en diensten implementeren. Ons uitgangspunt is dat wij in de schoenen van de ondernemer gaan staan en vanuit zijn behoeften maatwerkoplossingen bedenken.
Feitelijk gaat mijn link met de HARC terug naar mijn schooltijd, toen de ouders van iemand die ik kende daar actief waren. Inmiddels verzorgen wij de ICT voor deze club. Zelf volg ik al jaren Formule 1 en heb met mijn competitieve instelling ooit mijn racelicentie behaald, maar die ook weer laten verlopen. Gelukkig kan ik me af en toe uitstekend vermaken tijdens het vrij rijden op het circuit.
“Naast vastgoedactiviteiten houd ik me zeer regelmatig bezig met iets waar mijn hart ligt: het taxeren van old- en youngtimers. Per jaar neem ik er zo’n vijftig, zestig onder de loep, vaak in verzamelingen. Ik leg me het liefst toe op de wat specialere en exclusieve modellen, zoals Porsches en Ferrari’s, omdat ik daarvan de meeste kennis heb. Nauwkeurigheid van werken en het samenstellen van een gedetailleerd rapport, mede op basis van referentieauto’s en transacties, zijn voor mij speerpunten.”
“In het verleden heb ik veel met historisch materiaal geracet, zoals een Ford Cortina, tweemaal een Porsche 911 uit 1965 en een Lola T590. Momenteel restaureer ik een Formule Ford met een Van Diemen-chassis uit 1978, maar die wil ik niet op het circuit inzetten. Ik speel met de gedachte om weer een Cortina te zoeken en lekker bij de HARC wedstrijden te gaan rijden tussen de toerwagens.
Enerzijds ontwikkelen wij applicaties voor bedrijfsspecifieke processen, anderzijds richten we ons op business intelligence-oplossingen, die gegevens verzamelen uit de diverse softwarepakketten bij de klant in het systeem. Door deze bronnen aan elkaar te koppelen verkrijg je heel snel waardevolle informatie. Op basis daarvan kan de onderneming haar processen optimaliseren. Tot de klantenkring behoren veel farmaceutische bedrijven en financieel dienstverleners.”

“Feitelijk kwam ik via de software in contact met de HARC, die een nieuw systeem van ons gaat testen voor het organiseren van evenementen, dat QControl heet. De autogekte zit er bij mij al in sinds ik als jongetje in de Alfa Romeo-garage van mijn opa rondliep. Ik bezit nu zelf een collectie youngtimers en wil zeker mijn racelicentie behalen. NK 82-90 met een BMW E30, dat lijkt me wel wat.
Vanuit onze oorsprong als apotheekketen, die we verkocht hebben, zijn we geworteld in de zorg. Nu leggen we ons toe op internationale handel in genees- en hulpmiddelen. Een andere belangrijke activiteit betreft het opzetten van gezondheidscentra in heel Nederland, zowel eerste- als anderhalflijns. In de laatste categorie zie je combinaties van bijvoorbeeld een huisarts, een apotheek en één of meer specialisten, zoals een kinderarts of een internist. Ook diagnostiek valt hieronder.
Als groot klassiekerliefhebber kom je bijna vanzelf in historische sport terecht, waar de grote en beroemde merken een rol van betekenis spelen. Racen laat ik liever aan anderen over, wellicht zelfs straks aan mijn kinderen, die het wel zien zitten om in het NK 82-90 te gaan rijden. Dan zal ik ze ten volle ondersteunen. De HARC voelt voor mij als een echte vriendenclub, met een heel open karakter.
De bedrijfsgeschiedenis gaat terug tot 1936. Sinds 1987 bestaat het merk State of Art, dat een complete modecollectie voor de stijlvolle en sportieve man omvat, met onder andere broeken, truien, overhemden, jassen, sjaals, sokken, schoenen en accessoires. We ontwerpen alles in eigen huis en leveren aan multibrand-retailers, maar hebben inmiddels ook ruim veertig State of Art Stores in Nederland, België en Frankrijk. Daarnaast bedienen we met onze eigen webshop een internationale klantenkring.
Met ons merk blijven we de autosportliefde van onze oprichter uitdragen, wijlen Albert Westerman. We hebben een State of Art Racing-collectie met sportieve details ontwikkeld en koesteren onze Classic Porsche Collection. Ook zijn we betrokken bij evenementen, zoals die van de HARC, waar Albert jarenlang racete. We zien een link qua doelgroep: het type man dat betrouwbaarheid, kwaliteit en passie waardeert.
“Vanuit Amerika importeren wij hoogwaardige smeermiddelen voor de mobiliteitsbranche en sectoren als transport, grondverzet en landbouw. Met het merk TSL bieden we een additief dat de wrijving van metalen delen met zestig tot zeventig procent verlaagt en de warmteontwikkeling reduceert. Dat verlengt de levensduur aanzienlijk. Via dealers leveren we met name in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Zelfs de Formule 1-wereld gebruikt TSL bij het bouwen van motoren.”

“Met een aantal mensen willen we een clubje oprichten rondom de Stayfast DW16, een fantastische racewagen van Nederlandse makelij, waarvan ik zelf drie exemplaren bezit. Ik rijd niet in een historische klasse, maar heb me al vele jaren geleden verbonden aan de HARC, een heel plezierige vereniging die de autosport oprecht een warm hart toedraagt.”
De bedrijfsgeschiedenis gaat terug tot 1935, toen mijn opa met de handel in motorfietsen begon. We hebben talloze merken gevoerd, tot we in 2009 ons nieuwe pand openden en besloten om ons exclusief toe te leggen op het dealerschap van BMW Motorrad. Deze producten kun je het hele jaar door berijden en daarmee trekken ze een groeiend aantal zakelijke klanten aan, waaronder overheidsdiensten. Ook de gunstige bijtelling en de hoge restwaardes spelen daarin mee.
Auto’s of motorfietsen, als het klassiek is, vind ik het prachtig. Neem de Historic Grand Prix Zandvoort, waar mensen in een mooie sfeer hun hobby beoefenen, met een lage drempel voor liefhebbers om dat van dichtbij te beleven. Als Vriend van de HARC krijg je de kans om samen met je relaties mee te doen aan activiteiten als driften en met een Formule Ford rijden, in een ongedwongen setting.
Via onze cursus kun je je racelicentie behalen, zelfs in 24 uur, verdeeld over twee dagen. Dat bespaart mensen met een drukke agenda veel tijd, terwijl we toch een hoge kwaliteit garanderen, dankzij een efficiënt programma met een intensieve begeleiding van één professionele instructeur per twee deelnemers. We hanteren een vernieuwende, vooruitstrevende aanpak, nu bijvoorbeeld met een virtuele theoriecursus en in de nabije toekomst wellicht door een combinatie met simracen.
Hoe ouder je wordt, hoe meer je historische auto’s en hun beleving waardeert; razend knap wat mensen vroeger bouwden. Ondertussen loopt de HARC juist flink vooruit, dankzij een actief bestuur dat voor een nieuwe spirit zorgt. Je ziet dat onder meer terug in de goede communicatie met leden en relaties. Vrienden van de HARC kunnen trouwens tegen gereduceerd tarief hun racelicentie behalen.
Voor de industrie, onder meer filtrage en de medische sector, leveren wij technische weefsels die we in Duitsland veredelen. Zo vervaardigen we jachtzeildoek van polyester, kevlar, carbon en Dyneema, gelamineerd met folie, geïmpregneerd of PU-gecoat. Aanvullend hierop laten we naar onze eigen specificaties hardware maken, zoals ringen, ogen en zeillatten. Vanuit een ander bedrijf importeren we kappendoek voor boten. We verkopen internationaal en hebben wereldwijd 55 man in dienst.
In mijn jeugd zag ik regelmatig Prins Bernhard rijden in zijn Ferrari en besloot dat ik ooit zo’n auto zou bezitten. Dat werden er uiteindelijk meerdere, waarmee ik in de afgelopen decennia aan diverse sportieve evenementen heb deelgenomen. Gezien mijn leeftijd doe ik het nu rustiger aan, maar vrij rijden bij de HARC met mijn Daytona vind ik nog altijd mooi, in het bijzijn van relaties.
Grote mensen rijden in Ferrari’s, wij bouwen Furori’s voor zieke kinderen, met een 1-cilinder Honda-motor erin. De Mini-Monza, verkrijgbaar als single- en duo-seater, verkopen we aan bedrijven met de afspraak dat zij ze beschikbaar stellen voor evenementen die wij organiseren. Daar beleven de kinderen een middag pure fun op een veilig parcours, met aan het eind van de sessie allemaal winnaars. Een heel andere activiteit van ons betreft het restaureren van klassieke auto’s.
Sinds 2010 race ik met een Ford Falcon uit 1965 en een BMW 635 CSi uit 1983, terwijl ik ook wedstrijden rijd met een E46 GTR en aan trackdays deelneem met Donkervoort D8 GTO JD70. Ik vind het positief hoe de HARC zijn evenementen organiseert en op die manier meer mensen deelgenoot maakt van de historische autosport. De aanwas die dat oplevert zorgt voor een brede ondersteuning.
Met kantoren in Zwolle, Apeldoorn, Deventer, Genemuiden en Amsterdam verlenen wij een breed dienstenpakket aan het bedrijfsleven in de volledige scoop. We geven onder AFM-toezicht accountantsverklaringen af aan controleplichtige ondernemingen, we stellen jaarrekeningen voor het MKB op en we hebben deskundige afdelingen die bedrijven begeleiden in (loon)administratie, arbeidsrecht, fiscale, juridische en HRM-zaken, corporate finance begeleiding en financieringen.
Regelmatig gebruik ik auto’s uit mijn collectie vooroorlogse en naoorlogse klassiekers om rally’s en races mee te rijden; vaak grote internationale evenementen. In het verleden reed ik bij de HARC en uit die tijd stamt mijn enthousiasme voor deze club, die ik vanuit eigen organisatie-ervaringen weleens ondersteund heb met adviezen. Wie weet ga ik me op termijn weer inschrijven voor wat wedstrijden.
Mensen kennen Boels Verhuur vaak van de machines en gereedschappen, maar de historie van onze organisatie begint bij Boels Party & Events. Vanuit Breukelen bedienen wij heel Nederland en België met artikelen voor feesten en evenementen, zoals tafels, stoelen, servies, barren, barbecues, koelingen, combisteamers en warmhoudkasten. We zijn sterk in grote volumes stoelen voor congressen en diversiteit in keukenapparatuur, met een jonge, betrouwbare en NEN-gekeurde vloot.
Bij de HARC beleveren wij alle evenementen, waar ik zelf ook vrijwel altijd rondloop. Ik vind het mooi om te zien hoe de deelnemers zich met de sport bezighouden. De passie straalt eraf en je hoort geweldige verhalen over vroeger en over het racen nu met historisch materiaal. Als partner ervaren wij de HARC als een goede organisatie, die ons steeds op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen.
In de basis zijn wij een universeel schadeherstelbedrijf, met een nadruk op de merken Toyota, Lexus en Nissan. Specialisatie, daar ligt de toekomst in onze branche. De technologische ontwikkelingen gaan steeds verder, kijk maar naar camerasystemen en zelfrijdende auto’s. Daarnaast focussen wij ons op kwaliteit en service, niet op grote aantallen. Een team van proactieve mensen begeleidt de klanten in het proces, bijvoorbeeld met hulp bij taxaties en expertise. Dat zorgt voor vertrouwen en gunning.
Als ‘mensenmens’ vind ik netwerken erg waardevol. De laatste jaren zie je dat de HARC daar veel aandacht aan besteedt en een platform creëert voor business-to-business. Zo leren ondernemers elkaar kennen en kunnen ze een basis leggen om zaken te doen. Zelf maken wij dankbaar gebruik van de Historic Grand Prix, waar onze klanten en medewerkers een onvergetelijke dag beleven.
Achter het AMC in Amsterdam-Zuidoost bevindt zich onze Jumbo-supermarkt, met een verkoop-vloeroppervlakte van 1300 vierkante meter en 161 mensen op de loonlijst. Wekelijks ontvangen we 25.000 klanten en verkopen we 151.000 artikelen, waarbij onder meer bier en Indische producten tot de hardlopers behoren. Ons verzorgingsgebied kenmerkt zich door prijsgeoriënteerde consumenten, die we bedienen met scherpe aanbiedingen, waarvoor we incourante partijen inkopen.
Op uitnodiging mocht ik een paar keer mee naar een klein evenement van de HARC en vervolgens naar de Historic Grand Prix Zandvoort. Nou, na zo’n ervaring ben je definitief verkocht en dan kreeg ik ook nog eens een racecursus cadeau voor mijn verjaardag. In 2020 kwam ik voor het eerst in het NK 82-90 aan de start, met een gehuurde BMW E30. Lekker makkelijk, alles geregeld; zelf sleutel ik niet.
Met een Europees verkoopkantoor en magazijn vertegenwoordigen wij Race Winning Brands, een Amerikaanse paraplu van merken en productiefaciliteiten op het gebied van draaiende motordelen om prestaties te verbeteren. We richten ons op de autosport en powersports, met producten in allerlei prijsklassen, waarmee we op business-to-businessniveau een brede markt bedienen. Bekende namen zijn Wiseco, JE Pistons en Prox Racing Parts, maar we voeren in Europa ook complementaire merken.
De connectie met historische racerij zit vooral aan de bedrijfskant: samen met motorbouwers bieden we oplossingen om prestaties te verhogen en qua onderdelenvoorziening de klassiekers in ere te houden. Dat vind ik prachtig, bijdragen aan de lol die mensen ermee beleven. Zelf houd ik al sinds mijn jeugd alle modellen en technische specificaties bij; de autojaarboeken ken ik bijna uit mijn hoofd.
Wereldwijd vervoeren wij pakketjes tot dertig kilogram per stuk naar bedrijven en consumenten. We zitten in 150 landen en verzorgen ook reguliere post. Binnen een apart bedrijf, Falk Courier, brengen we voor advocaten en rechtbanken in Nederland zo’n 80.000 poststukken per nacht over, die we ’s middags ophalen en de volgende dag voor 07.00 uur afleveren. Daarnaast bieden we postservice aan niet-juridische klanten, altijd met een hoge betrouwbaarheid en een scherpe prijsstelling.
Racen doe ik sinds 1989, tegenwoordig afwisselend met een Corvette Grand Sport uit 1965, een Ford Galaxie uit 1965 en een Spice Group C-wagen uit 1992. Wedstrijden met veel publiek zoek ik niet zo op; liever rijd ik op clubevenementen met een gemoedelijke sfeer, waarbij ik al sinds 1989 bij de HARC kom. Goed om te zien dat deze organisatie meegroeit met de nieuwe generatie klassiekers.”
Koffie branden en blenden doen we sinds 1822. Toen al ontdekten we dat controle over de hele keten bijdraagt aan topkwaliteit. Wij zijn er op gebrand om altijd met het beste te komen en daarbij bieden we een ruim assortiment aan blends en machines plus het hoogste niveau in dienstverlening, met een eigen bezorgservice en technische ondersteuning. In onze eigen koffiebranderij werken we met kleine hoeveelheden tegelijk via de ‘slow roast’-methode, om zo de optimale smaak te bereiken.
Er wordt altijd leuk gereageerd op onze oude koffietruck tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort, zeker toen hij in de Tarzanbocht stond. De HARC heeft alles prima geregeld en zorgt uitstekend voor zijn gasten, zoals op de circuitdag voor relaties, met workshops, speeches en catering. Ik heb een goede klik met andere petrolheads. We komen voor de auto’s en de races; goede koffie erbij maakt het af.
In Amsterdam hebben wij woningen en bedrijfsruimtes in onze portefeuille, zowel in het koop- als het huursegment. Door het hele land heen beheren we onroerend goed, dus je mag gerust stellen dat we een zeer breed pakket bieden, vanaf het moment dat je op kamers gaat tot na je pensioen. Met Driessen & Rappange Verzekeringen bieden we polissen aan voor onroerend goed, maar ook voor de particuliere luchtvaart, een segment waarin we in Nederland ruimschoots marktleider zijn.
Arie Ruska, een vriend van mij, vond dat we moesten gaan racen met zijn Porsche 904. Ik behaalde mijn licentie en kwam uiteindelijk via Frans van Maarschalkerwaart in een Mini Cooper S terecht. Historisch racen vind ik veel puurder en leuker, tussen gelijkgestemden die hetzelfde doen en niet alleen maar naar de auto’s kijken. De HARC maakt het mogelijk en dat verdient ondersteuning.
Enerzijds runnen we twee indoorkartbanen, in Amsterdam en Delft, met op eerstgenoemde locatie ook een kinderspeelparadijs en een rollerskatebaan. Beide accommodaties hebben een bowlingbaan en we organiseren er in opdracht van klanten feesten en zakelijke bijeenkomsten. Verder richten we in het hele land racedisplays in en bouwen tijdelijke kartbanen op locatie op. Op Circuit Zandvoort verzorgen we met 120 supercars en formulewagens incentives voor particulieren en bedrijven.
Hoewel mijn eigen autosportverleden vooral in formulekampioenschappen ligt, vind ik historische racerij in zijn algemeenheid fantastisch. Zelf verzamel ik ook wat klassiekers, overigens. Het cultureel erfgoed moeten we in stand houden en onder de aandacht brengen bij de jongere generaties. In die promotie speelt de HARC een belangrijke rol, zoals met de Historic Grand Prix Zandvoort.
“Met mijn winkel op Circuit Zandvoort zit ik in het hart van de racerij. Overigens reis ik ook met mijn artikelen naar andere autosportevenementen toe. Ik verkoop met name veiligheidsgerelateerde producten aan teams en coureurs, zoals racestoelen, gordels, brandblussers en alles op het gebied van rijdersuitrusting, van carbon helmen tot overalls met een geheel eigen design naar wens van de klant. Je zou mogen zeggen: A-merken op een A-locatie.”

“Weliswaar beschik ik over een racelicentie, maar ik beperk me tot trackdays met een gehuurde BMW, bij voorkeur de Vrij Rijden-dagen van de HARC. Daar zie je dat mensen echt met respect voor elkaars materiaal hun snelle rondjes maken en dat er weinig schades plaatsvinden. Wie weet stap ik in de toekomst nog eens in het NK 82-90, waar de auto’s uit ‘mijn tijd’ aan meedoen.
“Met de nadruk op het segment van twintig tot tachtig ton verhuren wij grondverzetmachines, rupskranen, shovels en ander zwaar materieel. Niet alleen in Nederland, maar ook in België, Duitsland en Frankrijk. Nu de markt steeds meer om elektrische aandrijving vraagt, investeren wij in deze techniek, die vooralsnog alleen in de lichtere categorie beschikbaar is. Verder onderscheiden we ons met een multimerkenstrategie en een 24-uurs dienstverlening, met ondersteuning van onze dealers.”

“Hard rijden, daar houden we allebei van, dus het behalen van de racelicentie moest er een keer van komen. Helaas ontbreekt het ons aan tijd om echt aan wedstrijden deel te nemen, maar wanneer de agenda het toelaat, huren we ieder een BMW E36 bij Auto Molenaar en gaan dan naar de Vrij Rijden-dagen van de HARC. Driften vinden we ook geweldig, trouwens.”
“Al meer dan 25 jaar zijn we actief als BMW-specialist voor alle modellen en generaties, tot en met de nieuwste series. De doorloop bedraagt tussen de dertig en veertig auto’s per dag, dus elke avond is het een hele toer om ze allemaal achter het hek te manoeuvreren. Naast reparatie, onderhoud en revisie bouwen en verhuren we racewagens van de typen E30, E36 en E46. Een goede prijs-kwaliteitverhouding en service staan voorop. Gestrande auto’s halen we op van Texel tot Maastricht.”

“Zeker 200 dagen per jaar zijn we op de circuits en driftbanen te vinden. Niet alleen met verhuur van auto’s en ondersteuning, maar ook om zelf te racen, uiteraard met BMW’s. Toen de HARC met het NK 82-90 startte, besloten wij om te helpen die klasse sterk te maken. We zetten er zes E30’s in, waarvan we er vier klaarzetten voor klanten en twee zelf besturen.”
Via onze veiling bieden mensen dingen aan die het leven leuker maken, zoals klassieke auto’s en tweewielers. Inmiddels zijn we actief in heel Europa en maken het kopers makkelijk om zich in te lezen via professionele vertalingen van de advertenties. Een team van experts screent de kavels voor plaatsing en onderhoudt persoonlijk contact met de verkopers. We hanteren kopersgarantie, die inhoudt dat we een betaling pas doorzetten als het object naar tevredenheid ontvangen is.
In mijn jonge jaren bezocht ik al klassiekerevenementen en via een eerdere manager bij ons kwam ik op een gegeven moment in contact met de HARC. Vaste prik voor ons is het bezoeken van de jaarlijkse Bedankdag in gezelschap van onze relaties. Ze voelen zich vereerd als we ze daarvoor uitnodigen en het programma dat ze aangeboden krijgen levert alleen maar enthousiaste reacties op.

Nog geen HARC lid?

  • Weekend Toegangskaart & Programmaboek Historic Grand Prix

  • Ontvangst in HARC-hospitality

  • Jaarabonnnement (6 uitgaven) RTL GP Magazine

  • Toegangskaart Day1 / World of Cars, Jaarbeurs Utrecht, 18 t/m 20 december 2020

  • Gereduceerd tarief Vrijrijden dagen tot € 80.-

  • Toegangskaart voor alle door de HARC zelfstandig georganiseerde evenementen

  • Korting contributie bij meer personen op hetzelfde adres 50%

  • 10% korting op HARC kleding