HARC header
HARC header
HARC header
HARC header
HARC header
HARC header

Vrij rijden

De Historische Auto Ren Club organiseert niet alleen races. We zijn weliswaar een club van mensen die racen met oude auto’s leuk vinden, maar onze leden zijn lang niet allemaal coureurs. Wel zijn het nagenoeg zonder uitzondering liefhebbers van sportief autorijden. Daarom biedt de HARC haar niet- racende leden de mogelijkheid om zelf te rijden op het circuit. Autoracen is duur, vanwege inschrijfgelden, licenties en verplichte veiligheidsvoorzieningen. De HARC biedt zo’n vijf keer per jaar laagdrempelige mogelijkheden om te ‘racen’, tegen lage kosten. Er wordt niet gereden in wedstrijdverband, je hebt er geen racelicentie voor nodig en ook geen topgeprepareerde peperdure historische racewagen.

Aanmelden

Al sinds haar oprichting organiseert de HARC hiervoor speciale circuitdagen. Vroeger noemden we dat ‘trainingsdagen’, vanuit de gedachte dat we allemaal het doel hadden om te gaan racen. Enkele jaren geleden hebben we de naam veranderd in ‘vrij rijden dagen’, een vlag die de lading beter dekt. Wat niet wegneemt dat deze dagen wel degelijk ook de juiste voorbereiding bieden aan diegenen die wel het plan hebben om te gaan racen. Onze licentiehouders komen op deze dagen de laatste afstellingen aan hun raceauto doen, of gewoon kilometers maken om scherp te zijn voor de aankomende race.

De deelnemers worden op deze dagen ingedeeld in vier groepen:

Groep 1: gewone/moderne auto's, historische auto's (zonder rolkooi en andere circuitaanpassingen)

Groep 2: niet-licentiehouders met raceauto's (rolkooi en brandblusser verplicht)

Groep 3: licentiehouders met raceauto's

Groep 4: monoposto's en seven-achtigen (zoals Lotus 7, Caterham, Westfield, Donkervoort).

Door deze indeling is het voor iedereen op zijn of haar eigen niveau mogelijk de rijvaardigheid te oefenen op het circuit. Voor beginnende rijders is er de mogelijkheid instructie te krijgen van een ervaren coureur. Er zijn altijd enkele racende HARC-leden aanwezig die graag instappen om tips te geven. In tegenstelling tot bij sommige andere organisatoren, rijd je op de HARC vrij rijden dagen tussen medeliefhebbers van klassieke auto’s. Het cowboygehalte is daardoor laag en men heeft respect voor andermans materiaal. Veiligheid is op deze dagen van groot belang. Natuurlijk dienen alle deelnemers (aantoonbaar!) in het bezit te zijn van een geldig (EU) rijbewijs. Het dragen van (goedgekeurde) racekleding wordt voor groep 2, groep 3 en groep 4 sterk aangeraden. Het dragen van een deugdelijke helm is in alle groepen vanzelfsprekend verplicht. Iedere deelnemer dient aan de inschrijftafel de Verklaring van Vrijwaring te ondertekenen en zichzelf op de hoogte te stellen van de spelregels en vlagsignalen. Hiervoor wordt een briefing gehouden. Het is net echt racen en daarom is geluid helaas een belangrijke factor. Voor groep 1 geldt een limiet van 88 decibel, voor de andere roepen is dat 92 Db. Bij overschrijding van het maximum aantal Db’s volgt één waarschuwing! Bij een tweede overschrijding is het einde verhaal.

Gelukkig weerhoudt dat de HARC-leden er niet van om lekker de straatstenen uit de grond te komen trekken. Geen trajectcontroles of laserguns, maar de ‘bolide’ ongestraft over het circuit jagen, dat is ultiem genieten! Op deze dagen zie je dan ook van alles op de baan verschijnen. Bijvoorbeeld schitterend gerestaureerde klassieke auto’s van liefhebbers die in een veilige omgeving de grenzen van mens en machine willen verkennen. We noemden de coureurs al, maar ook historische rallyrijders weten ons te vinden. En ja, er rijden ook huis-tuin-en-keuken auto’s, bijvoorbeeld van diegenen die nog met de opbouw van hun historische racer bezig zijn. Of een zeldzame historische racewagen die door zijn eigenaar niet wordt blootgesteld aan de risico’s van een race, maar die het wel verdient om af en toe uitgelaten te worden in zijn natuurlijke habitat. En natuurlijk rijden er moegestreden beestjes die al heel veel circuitkilometers achter de kiezen hebben. Ze zijn gedeukt en afgetrapt, maar dat is maar tijdelijk: immers, de oude raceauto van gisteren is de historische racewagen van morgen!

Niet-licentiehouders (groep 1/2) zijn verplicht zichzelf op de hoogte te brengen van de betekenis van alle vlagsignalen en van alle regels die gelden voor deze trainingsdag. Het om welke reden dan ook niet aanwezig (kunnen) zijn bij de theoretische voorbespreking wordt niet geaccepteerd als reden voor het niet nakomen van de spelregels op de baan en kan bestraft worden (afhankelijk van de aard van het vergrijp) met uitsluiting van verdere deelname! E.e.a. natuurlijk in het kader van uw en andermans veiligheid. KOM DUS OP TIJD!!! Het is niet toegestaan passagiers mee te nemen, tenzij dit een door de H.A.R.C. aangestelde instructeur betreft (welke alleen door het bestuur/dagcoördinator als zodanig kan worden benoemd) of tenzij hiervoor nadrukkelijke toestemming is gegeven door het bestuur/dagcoördinator.

Technische keuring van uw auto is verplicht. Let op uw geluid! Bevestiging van deelname is onder voorbehoud van goedkeuring van uw auto. De auto moet, zowel aan de voor- als aan de achterkant, voorzien zijn van een sleepoog. (Dit i.v.m. onnodige vertraging bij het wegslepen van de baan)

Laat geen losse zaken op de hoedenplank, achterbank etc. van uw auto liggen. Zorg voor een iets hogere (+0,3 atm.) bandenspanning en giet wat extra (+0,3 liter) motorolie in het carter van uw auto. Een brandblusser in de auto is aan te raden.

Voor groep 4 is een arm restraint verplicht ook voor een eventuele bijrijder (eventueel te koop op het circuit)

HET IS VERBODEN ACHTER DE PITSBOXEN OP DE PARKEERVAKKEN TE STAAN, TENZIJ MEN ER EEN HUURT (te boeken via secretariaat HARC of rechtstreeks bij het circuit).

Zandvoort, 16 oktober, onder voorbehoud. Wordt waarschijnlijk samen met de Vrienden van de HARC georganiseerd.

Voor leden is het uiteraard vanzelfsprekend, dat de jaarlijkse contributie is betaald om in aanmerking te komen voor de korting op de vrij rijden dagen.

Bij de Vrij Rijden dagen hebben HARC leden voorrang tot 10 dagen voor de datum. Inschrijving geschiedt op volgorde van binnenkomst. Het minimum aantal auto’s per groep is vastgesteld op 15. Wij adviseren u zo spoedig mogelijk in te schrijven om teleurstelling te voorkomen. Aan de inschrijftafel dient u een geldig rijbewijs dan wel een geldige licentie voor groep 3 te tonen.

Data en evenementen zijn onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden.

Partner
State of Art menswear
Hoogtepunt van het jaar
Historic Grand Prix
Vrienden van de HARC

HARC Journaal in RTL GP Magazine

In het HARC Journaal leest u prachtige verhalen over de historische autorensport van vandaag en toen.
Het HARC Journaal verschijnt tweemaandelijks in RTL GP Magazine.

HARC Journal