1. HARC
  2. Nieuws
  3. Septembermaand met wisselend succes voor Nederlanders op de buitenlandse circuits

Septembermaand met wisselend succes voor Nederlanders op de buitenlandse circuits

Na de Historic Grand Prix verschenen diverse landgenoten aan de bak op de Goodwood Revival en de Spa Six Hours. Met wisselend succes: op de Revival waren er geen Nederlandse podia te vieren, maar op de Spa Six Hours gingen twee klasseoverwinningen naar equipes uit Nederland.

De grootste Nederlandse vertegenwoordiging op Goodwood was meteen in de eerste race op vrijdagavond present. In de Kinrara Trophy voor pre-63 GT’s moest de Ferrari 250 GT SWB van Hans Hugenholtz achteraan starten na pech in de kwalificatie, maar op zijn comeback als actief coureur reed Dario Franchitti de auto knap de top-tien binnen. Hugenholtz wist vervolgens de achtste plaats zeker te stellen. David Hart was minder gelukkig: hij crashte zijn mooie Jaguar E-type FHC. Christiaen van Lanschot deelde met Jeremy Welch Austin Healey 3000 ‘DD300’ op weg naar een 14e plaats, terwijl Karsten Le Blanc de plek van de geschorste Alexander Wilmott innam in de Aston Martin DB4 GT van Tom Alexander. Het resultaat was een 18e plek.

Alexander van der Lof verscheen aan de start in de Goodwood Trophy en stuurde zijn Ferrari 340 F1 naar een mooie zevende plaats. In de Sussex Trophy reed David Hart in zijn Lister ‘Costin’ naar de vierde plek die waarschijnlijk het dichtst tegen het podium aanlag van alle races op de Revival. Hij kwam nét tekort op Jon Minshaw in de ‘Knobbly’. In de RAC TT Celebration mocht de Tojeiro van Olivier Hart/Nic Minassian van pole vertrekken. Minassian voerde tijdens zijn stint de race aan, maar Hart Jr moest al snel opgeven met een benzinedrukprobleem.

Op de Spa Six Hours kwamen de ‘Nederlandse’ GT40’s weliswaar niet aan de finish – Hart Sr crashte in Blanchimont al vroeg zijn exemplaar, en pittig ook, terwijl in de auto van Karsten Le Blanc de versnellingsbak bezweek – maar in de klassen eronder klonk het Wilhelmus. Robert Hamilton, Donald Molenaar en Philippe Vermast (Marcos 1800 GT) reden naar een dominante zege in de prototypeklasse tot 2 liter, terwijl Jasper Izaks, Sjoerd Peereboom en Tom Smith (MGB) opnieuw de beste waren in de GTS11-klasse.

Armand Adriaans en Ad Verkuijlen (Ford Mustang) hadden zicht op het toerwagenpodium, maar tijdverlies bij een tankbeurt wierp het duo terug naar de vierde plaats. Teamgenoten Bas Jansen, Marcel van Laarhoven en Jac Meeuwissen hadden meer pech: hun Mustang stond te lang binnen voor een mooie notering aan het slot. De TVR Griffith van Kees Selders haalde wel de finish.

In het bijprogramma op Spa hadden de Harts meer succes: Olivier Hart haalde in zijn GTA pole en een derde plaats in de Masters Pre-66 Touring Cars, terwijl David Hart en Nicky Pastorelli in de tweede Masters Endurance Legends-race een opmerkelijke eerste plaats algemeen veroverden in de debuterende Maserati MC12 GT1. De deelname met de Lister ‘Costin’ in de gecombineerde RAC Woodcote & Stirling Moss Trophy leverde de Harts een vijfde plaats op. Met de Capri RS3100 finishten Hart Sr en Pastorelli als vierde in de gecombineerde U2TC/HTCC-race.

De belangrijkste buitenlandse evenementen vinden komende maand plaats op Dijon, Paul Ricard, Estoril en Portimão. Tijdens de Dijon Motors Cup treden het NK HTGT en de YTCC aan, terwijl we tijdens Dix Mille Tours op Paul Ricard het debuut gaan zien van David Hart en Nicky Pastorelli in de Porsche 917-recreation die Hart onlangs heeft aangeschaft.
 

Deel dit artikel

Vrienden van de HARC

Sinds 1996 organiseren wij grootschalige, thematisch ingestelde auto-evenementen. Inmiddels zijn er dat zo’n twintig per jaar, waarvan ongeveer de helft zich afspeelt op de circuits in Zandvoort en Assen, aangevuld met indoor en andere locaties. Het concept houdt in dat wij petrolheads bij elkaar brengen en de eigenaren van bijzondere auto’s op een voetstuk plaatsen. Qua planning kunnen we flexibel schakelen, zeker doordat we met onze database een doelgroep van 150.000 mensen bereiken.”

Vanwege de drukke evenementenkalender kom ik zelf niet aan racen toe, maar ik heb een voorliefde voor klassieke auto’s en veel respect voor mensen die er de competitie mee aangaan. Samen met de HARC organiseren wij de Historic Zandvoort Trophy, waarbij we elkaar qua invulling van het weekend versterken. Deze club voorziet al tientallen jaren in een behoefte, dat bewijst het hoge ledental wel.
Enerzijds ontwikkelen wij applicaties voor bedrijfsspecifieke processen, anderzijds richten we ons op business intelligence-oplossingen, die gegevens verzamelen uit de diverse softwarepakketten bij de klant in het systeem. Door deze bronnen aan elkaar te koppelen verkrijg je heel snel waardevolle informatie. Op basis daarvan kan de onderneming haar processen optimaliseren. Tot de klantenkring behoren veel farmaceutische bedrijven en financieel dienstverleners.”

“Feitelijk kwam ik via de software in contact met de HARC, die een nieuw systeem van ons gaat testen voor het organiseren van evenementen, dat QControl heet. De autogekte zit er bij mij al in sinds ik als jongetje in de Alfa Romeo-garage van mijn opa rondliep. Ik bezit nu zelf een collectie youngtimers en wil zeker mijn racelicentie behalen. NK 82-90 met een BMW E30, dat lijkt me wel wat.

Nog geen HARC lid?

  • Weekend Toegangskaart & Programmaboek Historic Grand Prix

  • Ontvangst in HARC-hospitality

  • Jaarabonnnement (6 uitgaven) RTL GP Magazine

  • Toegangskaart Day1 / World of Cars, Jaarbeurs Utrecht, 18 t/m 20 december 2020

  • Gereduceerd tarief Vrijrijden dagen tot € 80.-

  • Toegangskaart voor alle door de HARC zelfstandig georganiseerde evenementen

  • Korting contributie bij meer personen op hetzelfde adres 50%

  • 10% korting op HARC kleding