1. HARC
  2. Nieuws
  3. Mooie NK-wedstrijden tijdens de Historische Zandvoort Trophy

Mooie NK-wedstrijden tijdens de Historische Zandvoort Trophy

Tijdens de Historic Zandvoort Trophy van het afgelopen weekend kwamen er drie racegroepen van de HARC in actie en die zorgden voor volop spektakel. Er werd gestreden om de drie officiële Nederlandse historische kampioenschappen.

Interstate HARC NK82-90

De openingsrace op de zonovergoten zaterdag was het Interstate HARC NK82-90, waarbij Ton Vink het spannend maakte door achteraan te starten en zich een weg naar voren te knokken. Dat lukte goed, alleen Pieter Bikker was te snel voor hem. De wedstrijdleiding was echter niet gecharmeerd van de manier waarop en dus werd hij teruggezet naar plek 3, achter Geert Snellen. De hele top-3 reed in een BMW 325i, maar dat de concurrentie groeit mag blijken uit de vierde plaats van Herman Vandeloo in zijn VW Corrado. David Koh was de snelste van de Mx5-jes, Don Wolfrat domineerde de groep N-BMW's en Marian Bijster won in haar Toyota Starlet de (niet bestaande) Ladies Cup door Ans ten Pas af te troeven.

Race 2

De tweede Interstate HARC NK82-90 race was ook overgoten, maar dan met regen! Daarvan profiteerden de voorwielaandrijvers, het was debutant Ruben de Bruin die de kop nam met zijn Vauxhall Astra GTE. Vandeloo troefde hem uiteindelijk af voor de winst, maar de Bruin werd mooi tweede, voor Pieter Bikker. Roman Caresani won deze keer de standaardklasse, Koh was weer de Mazda-master.

Race 3

Ruben de Bruin nam opnieuw de kop bij de start van race 3, maar deze keer haalde hij de finish niet toen zijn Vauxhall/Opel hem in de steek liet. Vandeloo pakte zodoende zijn tweede overwinning van het weekend, voor Bikker en Snellen. David Koh was nu vierde overall, voor gastrijder Niek Oude Luttikhuis in de eerste van de standaard BMW's.

State of Art NK GTTC

De eerste State of Art NK GTTC race begon dramatisch met het uitvallen van polesitter Eric Holthausen in zijn BMW CSL. Freddy van Sprundel speerde naar de leiding in zijn Ford Escort RS1600, achtervolgd door een horde Porsches. Hans de Graaf en Robert Westerman wisten de snelle Belg te passeren en daarmee was het podium bekend. Paul Engel was de snelste man in de kleine klasse in zijn Innocenti Mini, maar hij maakte een uitstapje en de winst ging naar Roger Ebdon die de familie Span voor wist te blijven. Het was een volledige Mini-aangelegenheid in deze klasse, de Simca Rallye 2 en de Fiat 128 hadden het nakijken.

Race 2

De tweede race was nat, maar dat werd pas duidelijk toen iedereen op slicks onderweg was. Robert Westerman toonde zich de beste regenrijder, hij reed het hele veld op grote achterstand in zijn Porsche 911, maar de man van de wedstrijd was ontegenzeggelijk Roger Ebdon, de oude Engelse vos die zijn kleine Mini naar de tweede plaats overall stuurde. Aan de finish had hij Gerd Rijper (Porsche RSR), Eric Holthausen (BMW Batmobile) en Koen Aberkrom (BMW 320) in zijn nek hijgen, maar hij wist ervoor te blijven. Timo Span werd zesde overall in zijn Mini.

Race 3

De derde race zou de revanche voor Holthausen moeten worden, zijn BMW heeft immers de snelheid in huis. De betrouwbaarheid blijft echter een dingetje en na een wisselvallige race moet hij toch Rijper en Westerman weer voor zich dulden. Jack Poppelaars werd vierde in de eerste van de Escorts. Ebdon scoorde drie uit drie in de kleine klasse en kon tevreden afreizen naar de andere kant van het kanaal.

Catawiki NK HTGT

Op een opdrogend Zandvoort ging Bob Stevens (Lotus Elan) van start tot finish aan de leiding in de eerste race om het Catawiki NK HTGT. Mike Gardiner maakte een bliksemstart in zijn Ford Falcon en pakte aanvankelijk de tweede plaats. Alexander Schlüchter ontpopte zich echter al snel tot de belangrijkste concurrent van Stevens. In zijn lichtblauwe Lotus reed hij het gat dicht, maar spinde en moest zijn tempo verlagen. Malte Müller-Wrede (Marcos 1800GT) startte eveneens veelbelovend, maar werd uiteindelijk door oude rot Robert Hamilton, eveneens in een Marcos, naar de vierde plaats verwezen. Gardiner kreeg het aan de stok met collega-Falconrijders Norbert Gross en Martin Bijleveld en na een hevige strijd was het uiteindelijk Bijleveld die de grote toerwagenklasse won, voor Gross. In de 2-liter toerwagenklasse was Thomas Ardelt in zijn Volvo razendsnel op de natte baan, maar het was René Wallner die de winst pakte na een mooie strijd met Frank Romo, beide op Lotus Cortina. Rob Rappange won de Mini-klasse. Bij de kleine GT's was Brian Lambert niet te kloppen in zijn Ginetta G4. De GTS11 klasse werd gewonnen door Mark Dols (Marcos) en GTS12 was voor Frans van Maarschalkerwaart (Shelby Mustang).

Race 2

Bij de start van de tweede race was het dringen. Gelukkig ging alles goed, mede omdat Frans van Maarschalkerwaart zo vriendelijk was het gras op te zoeken. Bob Stevens was weer als snelste weg, voor Alexander Schlüchter, maar de verwachting was dat Andy Newall de beide Lotus Elans te pakken moest kunnen nemen in zijn Jaguar E-type. Daarvoor moest hij wel eerst Malte Müller-Wrede en Robert Hamilton met hun Marcossen voorbij en dat kostte hem weinig moeite. Na drie ronden lag Newall tweede, maar toen begaf de Jaguar het. Schlüchter verliet de baan even later met een kapotte achterwielophanging. De top-3 bestond nu weer uit Bob Stevens, Müller-Wrede en Hamilton. Jos Stevens was inmiddels na een langzame start naar voren gekomen en nam de tweede plaats over. De strijd bij de toerwagens was ongemeen spannend, met hoofdrollen voor het Ford Falcon trio Mike Gardiner, Norbert Gross en Jaap van der Ende. Gardiner was de aanvankelijke leider, maar Gross zag een kans en de Brit verremde zich, waardoor de finishvolgorde Gross-v.d. Ende-Gardiner werd. Dat was echer niet het eind van het verhaal, want Gross en Gardiner kregen straf zodat Van der Ende met de winst ging strijken. Thomas Ardelt reed spectaculair met zijn Volvo maar moest de winst in de klasse aan Frank Romo (Lotus Cortina) laten. De kleine toerwagenklasse was weer voor Rob Rappange (Mini). Brian Lambert stuurde zijn Ginetta G4 opnieuw naar de winst bij de kleine GT's, Mark Dols (Marcos 1800) deed hetzelfde in GTS11 en Frans van Maarschalkerwaart (Shelby Mustang) in GTS12.

Deel dit artikel

Vrienden van de HARC

Nog geen HARC lid?

  • 6x RTL GP Magazine met HARC Journaal

  • Gratis toegang (excl. parkeerkaart) tot onze eigen race-evenementen

  • Plus muntjes voor een broodje en een drankje

  • Korting op Vrij Rijden Dagen. De korting kan oplopen tot 80 euro per keer

  • Maak familieleden lid met maar liefst 50% korting!

  • 1 Gratis weekendkaart voor de Historic Grand Prix Zandvoort