HARC header
HARC header
HARC header
HARC header
HARC header
HARC header

Nieuwsbrief oktober 2017

Wijzigingen FIA Appendix K
Op voorstel van de Historic Motor Sport Commission heeft het World Motorsport Council zes wijzigingen op de Appendix K goedgekeurd. Op grond van artikel 5.19.2 is vanaf periode E een stuur met andere diameter, dat eventueel afneembaar is, toegestaan. Artikel 6.19.4 bevat aangescherpte regels voor schokdempers. Appendix IX – Artikel 9 is gewijzigd ten aanzien van carburateurs en luchtfilters. Heb je een Turner-Climax of Lola T70, check dan Appendix VII voor wijzigingen ten aanzien van de versnellingsbak. En de Bill Thomas Cheetah is nu toegestaan in periode F, dus daarvan kunnen we replica's aan de start verwachten! Alles is na te lezen op de FIA-site.

Historische Monoposto's en Toerwagens bij Finaleraces

De Zandvoortse Finaleraces waren tevens de finale voor twee Nederlandse raceseries: Historic Monoposto Racing en het Interstate HARC NK 82-90. Kees van der Wouden junior behaalde wederom de monoposto titel en scoorde twee dominnate overwinningen in zijn Royale RP30 Formule Ford 2000. In het HARC NK  ging de winst éénmaal naar Geert Snellen en tweemaal naar Pieter Bikker, beide op BMW 325i. Lees meer op Autosport.nl en in de laatste editie van Retro Racing Magazine.

Pieter Bikker is de eerste Nederlands Kampioen NK82-90
Hij lag al goed op koers en heeft zich tijdens de Finaleraces de kaas niet van het brood laten eten: Pieter Bikker is de allereerste Nederlands Kampioen NK82-90 in de historie van de Nederlandse autosport! Er zijn vandaag de dag niet veel nationale titels meer te winnen en de eerste in de rij maakt het extra bijzonder. Proficiat! (foto: Pim v.d. Werd)

 

TC nieuws: rolkooien
Tijdens de Finaleraces op Zandvoort was er flink wat discussie over de rolkooien en de gebruikte padding. Voor de juiste padding, kijk op de FIA technical list 23 "Roll cage padding", welke leveranciers zijn toegestaan. Alleen de harde beschermingsmaterialen zijn nog toegestaan, kortom een mooi klusje voor de winter om dit in orde te maken. Alle rolkooien moeten voldoen aan de FIA Appendix K. Hierin staat dat een rolkooi moet voldoen aan de betreffende tekeningen en afmetingen, en/ of een rolkooi certificaat moet hebben. Vanaf 2003 werden deze certificaten uitgegeven door een ASN (KNAF, DMSB, RACB etc), voor die tijd gaf de kooifabrikant alleen een bouwcertificaat. Dit kan voor verwarring zorgen bij gecombineerde raceevenementen (modern en historisch). Vanuit de HARC willen we hier, samen met de KNAF, duidelijkheid in krijgen. Heb je een auto met een rolkooi maar zonder een ASN certificaat, neem dan even contact op met de HARC, secretariaat@harc.nl.

MG Competitions, YTCC en NK HTGT sloten seizoen af op Dijon 
Het circuit van Dijon-Prenois onderging op 6, 7 en 8 oktober een Hollandse invasie. Bij de MG Competitions was Kees Rozema (MGA, hij had de titel al op zak ) in de eerste race de winnaar, maar in race 2 wist Melle van der Wal hem af te troeven in zijn MGB. De YTCC werd gedomineerd door een aantal lokale helden, Patrick Delannoy in een Porsche 964 en Alexis Walter in zijn Alfetta GTV6. De Zwitser Samuel Benz wist in zijn TVR Tuscan ook een race te winnen. Randall Lawson (Alpine A310) en Ruud Poels (Porsche 964) waren de beste Nederlanders. Het NK HTGT kende twee bewogen races. De eerste werd maar liefst tweemaal onderbroken door de rode vlag, de tweede werd anderhalf uur uitgesteld door mist. Michiel Campagne won tweemaal in zijn Corvette Grand Sport, op de hielen gezeten door Leo Voyazides in zijn Daytona Cobra. Verslagen zijn te lezen op Autosport.nl en in de aankomende editie van Retro Racing Magazine.

Mark Dols kampioen NK HTGT
Voorafgaand aan de races op Dijon waren er nog drie kanshebbers: Mark Dols in de Marcos 1800, het illustere duo Martin Bijleveld/Jaap van der Ende in de Ford Falcon Sprint en Bob Stevens in zijn Lotus Elan. Voor Mark Dols gold er maar één ding: beide races uitrijden! Dat deed hij, en omdat zijn gedoodverfde tegenstander in de klasse Robert Hamilton verstek liet gaan, won hij ook nog eens beide keren de klasse. Dat lukte zijn tegenstanders niet en dus werd Mark de kampioen 2017 in het NK HTGT powered by Gamma. Van harte gefeliciteerd! Kijk voor alle punten op www.nkhtgt.nl.
 
EU-regelzucht
Op Social Media is enige onrust ontstaan over een bericht van de Britse Motorsport Industry Association (MIA). Naar aanleiding van een uitspraak van het Europese Hof in 2014 is men in Brussel aan het nadenken over een aansprakelijkheidsverzekeringsplicht voor alle voertuigen op afgesloten terreinen. Dit raakt onder meer de autosport en om die reden volgt de FIA (en dus ook de KNAF) dit dossier al sinds 2014 op de voet. Er is volop inbreng, onder andere door te reageren op de impactstudie die de EU heeft verricht. De MIA (geen lid van de FIA) is nu ook wakker geworden en heeft besloten zelf een impactstudie uit te voeren en daarmee de publiciteit te zoeken. Dat staat ze uiteraard vrij, maar er is geen reden tot paniek! Lees meer over deze zogenaamde VNUK zaak op de site van de KNAF

Seizoensafsluiters in het Zuiden 
Hier in het Noorden wordt het inmiddels vroeg donker, maar op het Iberisch schiereiland gaan ze nog even door met historisch racen. Op 21 en 22 oktober wordt er geracet in Spanje tijdens het Estoril Classic Festival, waar ondermeer de het FIA Masters Historic Formula One Championship, het Masters Historic Sports Car Championship en de Masters Three Hours verreden worden. De week erop is de karavaan doorgereden naar Portugal voor het Algarve Classic Festival. Hier komen onder meer de Formule Junior, U2TC en de HGPCA in actie, plus Nederlandse deelname in de GT races!

Freddy van Sprundel kampioen NK GTTC 
In Zolder werden 14 en 15 oktober de laatste races gereden voor het KNAF/HARC Nederlands Kampioenschap GTTC. Voor de tweede keer is Freddy van Sprundel met de Ford Escort RS1600 Nederlands Kampioen. Hij won de eerste race op Zolder. Race 2 en 3 waren een prooi voor Luc Branckaerts met zijn vlammende Chevrolet Corvette. De tweede en derde plaats in de eindstand zijn voor Carst en Klaas Span, beide met Morris Cooper S. Alle uitslagen, de eindstand in het NK en de eindstand in de State of Art Trophy zijn te vinden op de GTTC website. Een verslag staat op Autosport.nl.

Data KNAF licentiedagen bekend
De KNAF trekt in januari weer het weer het land in! Handig om nu alvast in de agenda te zetten. 
Woensdag 10 januari, Van der Valk Hotel Hengelo
Zaterdag 13 januari, Kartbeurs Lelystad 
Woensdag 17 januari, Van der Valk Hotel Vught
Woensdag 24 januari, Van der Valk Hotel Schiphol
Woensdag 31 januari, Van der Valk Hotel Wolvega
Zaterdag 3 februari, KNAF Federatiebureau Houten
Voor de Dakar- en Dubaigangers is er op 12 december al de gelegenheid om een 2018-licentie te bemachtigen, op het KNAF Federatiebureau in Houten. 

Delen
Partner
State of Art menswear
Hoogtepunt van het jaar
Historic Grand Prix
Vrienden van de HARC

HARC Journaal in RTL GP Magazine

In het HARC Journaal leest u prachtige verhalen over de historische autorensport van vandaag en toen.
Het HARC Journaal verschijnt tweemaandelijks in RTL GP Magazine.

HARC Journal