HARC header
HARC header
HARC header
HARC header
HARC header
HARC header

50cc & 125cc

 

 

Historic 50cc & 125 cc

 

State of Art HARC Historic Assen - TT Circuit Assen

11 & 12 juli 2015

 

 

 

 

 

 

De 50cc en 125cc waren de afgelopen jaren de alom bekende kers op de appelmoes en samen met de zijspannen, de slagroom op de taart. Tijdens de HARC Historic Assen hebben we er, samen met de 250/350 en 500cc, weer van genoten.

 

Mis niets, kijk ook op: http://www.golden50ccracingriders.nl/

 

 

 

 

 

Kijk voor de complete foto-reportage van de State of Art Historic Assen Trophy 2015 op:

 

http://www.harc.nl/gallery/Evenementen/State-of-Art-Historic-Assen-Trophy-2015/70/

 

 

De foto’s werden gemaakt door Ad v.d. Biggelaar en Henri van Gelder(www.henrivangelderfotografie.nl - e-mail: hlvangelder@kpnmail.nl)

 

 

 

 

Hoe het begon.

 

 

.

Op 3 mei 1953 werd in Oploo werd de eerste officiële 50cc wegrace, de Grote Prijs van het Zuiden (!), georganiseerd.

 

Was het leuk? Ja, want iedereen had er wel wat over te zeggen en iedereen was er tegen. Dus was het leuk. Hulp van een fabrikant of een importeur? Vergeet het maar. Soms kon je aankloppen bij de lokale smid of de fietsenmaker en voor de rest kon je het vergeten.


In april 1955 werd door de Minister van Verkeer en Waterstaat geen toestemming meer gegeven voor het het houden van wedstrijden voor rijwielen met hulpmotor op de openbare weg. De bladen namen geen advertenties en uitslagen meer op, de KNMW verleende geen medewerking en volgens de goegemeente waren het ondingen en levensgevaarlijk. Dat laatste is nog waar ook. Een opgevoerd brommertje met één knijprem. Wel eens geprobeerd?

Officieel vonden van 1955 tot 1957 geen 50cc races plaats, maar illegaal en op afgesloten ‘circuits’ gebeurde dat wel degelijk. In 1958 pakte de KNMV de draad weer op en werden de brommers ingepast in de bestaande motorraces.


De 50cc 'brommers' staan ook wel bekend als de borrelglaasjes-klasse. Ongetwijfeld afgekeken van de 125cc die al in 1948 werden omschreven als 'theekopmotortjes'.


 

Over de 125cc is minder bekend. In 1946 won Folly Draaijer op Eysink de 125cc op Assen. Daarna is, wat hem betreft, alles in nevelen gehuld. In 1947 worden compressoren en benzol (heel gemeen giftig spul, maar de motor gaat als de brandweer!) verboden en wordt er in de 125cc niet op Assen gereden.
Dat Dick Renooy in 1948 met een Eysink-Villiers (jawel, met 4 pk!) de TT won, is bij de meeste liefhebbers wel bekend. Maar ook hij werd niet achtervolgd door hordes gillende dames, fotografen en handtekeningenjagers. Van Renooy horen we na zijn overwinning bijna niets meer. Hij was nog wel een aantal jaren actief als fabrieksrijder bij Eysink en raakt dan in de vergetelheid. Na een herstart sloot Eysink in 1956 definitief de deuren.

 

In 1962 komt de 125cc terug op de kalender, met als eerste winnaar op Assen, de Zwitser Luigi Taveri met Honda. Tot 1971 is het een Japans onderonsje. Maar dan zijn de andere fabrikanten het zat en is het, op één uitzondering na, tot ver in in de 80-er jaren Derbi, Garelli en Minarelli die de andere deelnemers het nakijken geven.

 

 

 

 

 

Voor het (voorlopige) tijdschema en paddockindeling HARC Historic Assen op 11 en 12 juli a.s. klik op:

Kopie_van_HAT_Paddock_plan_2015_VERSIE_27-05-2015.pdf (520,48 KB)

indeling_HAT_2015_tijdschema_+_briefing_versie_04-06-2015.pdf (498,19 KB)

 

Partner
State of Art menswear
Hoogtepunt van het jaar
Historic Grand Prix
Vrienden van de HARC

HARC Journaal in RTL GP Magazine

In het HARC Journaal leest u prachtige verhalen over de historische autorensport van vandaag en toen.
Het HARC Journaal verschijnt tweemaandelijks in RTL GP Magazine.

HARC Journal